ვარჯიშები და მასაჟი ხერხემლისთვის



მასაჟი
სკოლიოზი ხერხემლის რთული დაზიანებაა, რომელიც გამოიხატება მისი გამრუდებით ფრონტალურ სიბრტყეში, მარჯვნივ ან მარცხნივ. არსებობს სკოლიოზის ორი სახესხვაობა: C-ს მაგვარი ანუ მარტივი (ხერხემალს აქვს ერთი გამრუდება) და შ-ის მაგვარი ანუ რთული (ხერხემალს აქვს ორი ან მეტი გამრუდება სხვადასხვა მხარეს). მასაჟი რეკომენდებულია სკოლიოზის ნებისმიერი ხარისხის დროს. სკოლიოზის ჩამოყალიბების თვალსაზრისით ყველაზე საშიშია ინტენსიური ზრდის (6-8, 10-14 წელი) და სქესობრივი მომწიფების (გოგონებში - 10-13 წელი, ვაჟებში - 11-14 წელი) პერიოდები. დაავადების პროგრესირების ალბათობა იმატებს, როდესაც ამ საშიშ პერიოდში უკვე არსებობს რენტგენოლოგიურად დადასტურებული პირველი ხარისხის სკოლიოზი.
ხერხემლის მასაჟის დროს გამოიყენება კლასიკური მასაჟის ძირითადი ილეთები - ხელსმა, სრესა, ხერხვა, დაზელა, მოთელვა, დარტყმითი ილეთები, ვიბრაცია და სხვა. ზოგადი მასაჟის შემდეგ გამრუდების საწინააღმდეგო მხარეს ტარდება კუნთების მომადუნებელი მასაჟი, ხოლო შეზნექილობის მხარეს - მასაჟი დასაჭიმავად და კუნთების განსამტკიცებლად. სკოლიოზის დროს მასაჟი ამცირებს ხერხემლის გამრუდებას, განამტკიცებს კუნთოვან კორსეტს, აუმჯობესებს ლიმფისა და სისხლის მიმოქცევას, ამცირებს დაღლილობას, ტკივილს. შესამჩნევი შედეგის მისაღებად უნდა ჩატარდეს არანაკლებ 12 სეანსისა, მე-4-დან მე-8-მდე - ყოველდღიურად, მე-8-დან მე-12-მდე - დღეგამოშვებით. სამკურნალო მასაჟის, სამკურნალო ტანვარჯიშის, ფიზიოთერაპიის და სხვა მეთოდების კომპლექსური გამოყენება საშუალებას იძლევა, მიღწეულ იქნეს სასურველი შედეგი. მთავარია, ყველა ეს მეთოდი გამოყენებულ იქნეს პროფესიულ დონეზე და თანამიმდევრულად.

სამკურნალო ვარჯიში
ხერხემლის ოსტეოქონდროზის პროფილაქტიკისა და მკურნალობისთვის არსებითი მნიშვნელობა აქვს სპეციალურ ტანვარჯიშს. ვიდრე დამოუკიდებლად ვარჯიშს შეუდგებოდეთ, აუცილებელია, კონსულტაცია გაიაროთ სპეციალისტებთან (ნევროპათოლოგთან, ორთოპედ-ტრავმატოლოგთან, სამკურნალო ფიზკულტურის ექიმთან). სამკურნალო ტანვარჯიშის ჩატარება შეგიძლიათ დღის ნებისმიერ მონაკვეთში. ურიგო არ იქნება, დილით, ადგომისთანავე, შეასრულოთ რამდენიმე ვარჯიში (მაგალითად, მწვავე პერიოდის 1-ელი, მე-3, მე-13, მე-17, მე-20 ვარჯიშები), შემდეგ ჩაიტაროთ დილის ტუალეტი და გააგრძელოთ ვარჯიში ექიმის მითითებისამებრ. ვარჯიშის დროს უნდა გეცვათ ისეთი ტანსაცმელი, რომელიც არ შეგზღუდავთ, მაგრამ არც გაგაციებთ. უმჯობესია, ჩაიცვათ შალის სპორტული კოსტიუმი. ზოგიერთი ვარჯიში შეგიძლიათ შეასრულოთ (და სასარგებლოც არის) მუშაობის დროს (მაგალითად, რემისიის პერიოდის 1-ელი ვარჯიში).
გახსოვდეთ:
ვარჯიშის დროს ტკივილის აღმოცენება სიგნალია იმისა, რომ უნდა შეამციროთ მოძრაობის ამპლიტუდა და ინტენსივობა ან შეწყვიტოთ ვარჯიში. ვარჯიშმა სარგებლობა რომ მოგიტანოთ:
ივარჯიშეთ ყოველდღიურად.
ივარჯიშეთ მონდომებით, ნელი ტემპით. თვითნებურად არ შეცვალოთ ვარჯიშის ფორმა, სიჩქარე და ინტენსივობა.
არ შეიკავოთ სუნთქვა ვარჯიშის დროს.
პერიოდულად კონსულტაციისთვის ეწვიეთ ექიმს, არ დაუმალოთ, თუ ვარჯიშის დროს გაწუხებთ უსიამოვნო შეგრძნებები ან ტკივილი.

მეთოდური რეკომენდაციები მწვავე პერიოდისთვის
მწვავე პერიოდში ტკივილის დროს უნდა დაიცვათ მკაცრი წოლითი რეჟიმი. სამკურნალო ფიზკულტურა უმთავრესად გამოიყენება ჰიგიენური მიზნით და აქვს ზოგადგამაჯანსაღებელი ხასიათი. ქვედა კიდურების მოძრაობისას ეცადეთ, არ მოიმატოს წელის ლორდოზმა - ამან შესაძლოა გააძლიეროს ტკივილი. ამის თავიდან ასაცილებლად ვარჯიშის შესრულებისას წვივებქვეშ ამოიდეთ ბალიში. მწვავე პერიოდის მეორე ეტაპზე კომპლექსში ჩართეთ მუცლის პრესისა და დიდი დუნდულა კუნთების იზომეტრიული ვარჯიშები. თუ ვარჯიში იწვევს ტკივილს, შეზღუდეთ მოძრაობის ამპლიტუდა, კუნთების დაძაბვის ხარისხი ან საერთოდ შეწყვიტეთ ვარჯიში. ყოველი ვარჯიში გაიმეორეთ 8-10-ჯერ, ნელ ტემპში.

ვარჯიშები მწვავე პერიოდის საწყისი ეტაპისთვის
1. დაწექით ზურგზე, ტერფები და მტევნები მოხარეთ და გაშალეთ.
2. დაწექით ზურგზე, მარცხენა ფეხი მოხარეთ მუხლში. მოხარეთ და გაშალეთ მარჯვენა ფეხი ისე, რომ ქუსლი იტაკზე ასრიალოთ. შემდეგ ფეხები შეანაცვლეთ.
3. დაწექით, მონაცვლეობით ასწიეთ და დაუშვით ხელები.
4. დაწექით, მარცხენა ფეხი მოხარეთ მუხლში. მარჯვენა ფეხი განზე გაზიდეთ და კვლავ მოზიდეთ. შემდეგ ფეხები შეანაცვლეთ.
5. დაწექით, ხელები მიიტანეთ მხრებთან. გააკეთეთ წრიული მოძრაობები ჯერ ერთ, შემდეგ მეორე მხარეს.
6. დაწექით, მონაცვლეობით გამართეთ ფეხები. ამ დროს წვივით უნდა დაეყრდნოთ ბალიშს ან მუთაქას.
7. დაწექით, ფეხები მოხარეთ, მონაცვლეობით მიიტანეთ მუცელთან.
8. დაწექით, მოხარეთ ხელები და მიიტანეთ მხრებთან სუნთქვასთან შეთანხმებით.
9. დაწექით, ფეხები მოხარეთ. მონაცვლეობით განზიდეთ განზე.
10. დაწექით, ფეხები მოხარეთ. ხელები მაღლა ასწიეთ. ჩაისუნთქეთ - მუხლები მიაბჯინეთ მუცელს - ამოისუნთქეთ - დაუბრუნდით საწყის მდგომარეობას.
11. დაწექით, ფეხები გაშალეთ. აბრუნეთ ფეხები წრიულად, ჯერ შიგნით, შემდეგ გარეთ.
12. დაწექით. შეასრულეთ დიაფრაგმული სუნთქვა.
































ტექსტის სანახავად გაიარეთ რეგისტრაცია.